Heb je een bedrijf gevonden waar je graag zou willen werken, maar hebben ze geen vacatures? Dan heb je twee mogelijkheden: wachten op een functie die bij je past en lang te moeten wachten, of je kan ook je slag slaan door spontaan te solliciteren. Het vraagt natuurlijk tijd en energie, zonder dat je zeker bent van een job of zelfs nog maar een sollicitatiegesprek, maar het kan wel tot iets goed leiden! Want wie weet, misschien krijg je zo wel de job van je leven? Hier zijn onze tips om hiermee aan de slag te gaan:
Waarom spontaan solliciteren?
Volgens een studie van RégionsJob raadpleegt 75% van de aanwervers spontane sollicitaties. Het is natuurlijk moeilijk om te weten of deze spontane sollicitaties effectief tot een baan leiden, toch is het heel interessant om dit te doen. Je wordt namelijk opgenomen in de database van het bedrijf. Heeft het bedrijf je niet onmiddellijk een job voor je? Dan kan het heel goed zijn dat ze opnieuw aan je denken of je cv tegenkomen wanneer ze later wel op zoek zijn naar iemand met jouw profiel.
Spontaan solliciteren toont ook initiatief, recruiters zien jou dan als iemand die kansen grijpt én creëert.
Tips & tricks voor spontaan solliciteren
Een spontane sollicitatie is anders dan een sollicitatie voor een openstaande vacature, er zijn enkele dingen waarmee je zeker rekening moet houden. Je wilt namelijk niet de tijd van een recruiter verspillen én je moet zijn/haar aandacht trekken.
-
Kies de juiste moment en de juiste plek
Het versturen van spontane sollicitaties kost veel tijd, daarom is het best om slechts bij 2 of 3 bedrijven te solliciteren. Kies de bedrijven die je het meeste aanspreken: hun waarden, hun cultuur, hun doel. Focus je op de kwaliteit en niet op de kwantiteit.
-
Toon aan dat je het bedrijf kent
Een CV en een motivatiebrief zijn de basis van elke goede sollicitatie. Maar je zal wat mer opzoekwerk moeten doen: bekijk wat de doelstellingen en problemen van het bedrijf is en denk na over hoe je hen hierbij kan helpen. Doe voorstellen en stel je proactief op, laat zien dat je hun noden begrijpt én dat je creatief bent!
-
Ontdek voor welke functie je solliciteert
Als onderwerp van je mail en ook in je motivatiebrief, moet je kiezen voor een functietitel of afdeling van het bedrijf. Hierbij kunnen 2 problemen zich voordoen:
Heb je moeite met één functie te kiezen? Het is niet verstandig om meerdere soorten jobs aan te halen in je motivatiebrief, dit kan het namelijk doen lijken alsof je geen idee hebt wat je wilt. Kies er één, je kan later, in een sollicitatiegesprek, nog altijd je interesse voor andere jobs uitklaren.
Je weet niet goed wat de exacte functie is? Er zijn tientallen namen voor één job en het is moeilijk om de term te vinden die het bedrijf gebruikt. Bekijk dan zeker hun LinkedIn-pagina om te kijken welke functiebenamingen ze gebruiken.
-
Verzorg je « e-reputatie »
Als de recruiter interesse heeft in je profiel, gaat hij/zij meer over je willen weten. Daarom moet je online aanwezigheid er goed uitzien. Zorg dat je overkomt als een serieuze kandidaat.
-
Let op het onderwerp van je mail
Dit is het eerste wat de recruiter ziet. De titel moet de aandacht trekken en meteen duidelijk maken waarom je mailt. Bijvoorbeeld: “Spontane solliciatie Communicatiemanager”. Gebruik ook een duidelijk e-mailadres dat aantoont dat dit geen spam-mail is.
-
Wees concreet, maar persoonlijk!
Je hebt niets te verliezen met een spontane sollicitatie: get to the point! Wat moet je niet doen? “Ik ben gemotiveerd om bij uw bedrijf te komen werken, als bijlage kan u mijn CV vinden.” Schrijf 3 of 4 korte alinea’s over je huidige situatie en je interesse voor het bedrijf. Vermijd standaard-zinnen en wees persoonlijk: jouw authenticiteit en originaliteit zijn je sterke punten. Toon dat je sterk in je schoenen staat én dat je weet waarover je praat en voor welk bedrijf je solliciteert.
Nu is het aan jou, wees spontaan, pluk de dag!
xx